26 December 2009

Jawapan Dr Wahbah Az-Zuhaily Berkenaan Dengan Pembahagian Tauhid Kepada Tiga

 Assalamu'alaikum wbt.

Ini merupakan ulasan daripada Dr Wahbah Az-Zuhaily berkenaan dengan isu pembahagian tauhid kepada tiga bahagian yang dimomokkan oleh sesetengah pihak dengan pembahagian ini dengan tauhid yang sesat.





يمكن تجب عن تقسيم التوحيد إلى ثلاثة أقسام؟ بعض الناس يعني يرد على هذا ويقول بأن هذا تقسيم النصارى وغير ذلك، مع أن هذا قد كررت بالحكومة قد كررت، في الجامعات والمدارس نليجه، فماذا ...؟


Boleh Syeikh jawab tentang pembahagian tawhid kepada 3 bahagian? Sebahagian manusia – iaitu – yang menolak ke atas (pembahagian) ini, dan berkata bahawa ini ialah pembahagian Kristian dan sebagainya, tambahan lagi hal ini telah berulang-ulang dalam kerajaan, iaitu telah berulang-ulang di universiti-universiti dan sekolah-sekolah yang kami masukinya. Maka apa …?

... نحن ينبغي أن لا نعرف وأن لا نستمع إلا لمقالة أهل السنة والجماعة. وأما هؤلاء المشككون، والذين يحرفون النصوص من بعض مواضعها، ويخالفون ما عليه جمهور الأمة، فهم مخطؤون، فلا تستمعوا لهم، ولا تقيموا وزنا لأي كلام يصدر منهم لأنهم في هذا لهم مآرب معينة، ونحن نبرأ إلى الله سبحانه وتعالى من مثل هذه الأعمال التي تعاتج تزرع الفنتة بين المسلمين.

… Kita tidak perlu untuk mengetahui atau kita tidak perlu mendengar melainkan kepada kata-kata Ahli s-Sunnah wal-Jama`ah. Dan mereka yang ragu-ragu itu, dan yang mengubah nas-nas daripada beberapa tempat-tempatnya, dan yang mencanggahi apa yang jumhur ummah berada di atasnya, maka mereka adalah salah, dan jangan kamu dengar kepada mereka, dan jangan kamu berikan pertimbangan kepada sebarang kata-kata yang datang daripada mereka, kerana sesungguhnya mereka dalam hal ini, mereka mempunyai tujuan-tujuan yang tertentu. Dan kita berlepas kepada Allah subhanahu wata`ala, daripada yang seperti perbuatan-perbuatan ini, yang sentiasa menabur fitnah dalam kalangan muslimin.


هي ثلاثة أقسام، هذه؟

Ia tiga bahagian, yang ini?


نعم، نعم، نعم

Ya, ya, ya


يعني يجوز؟

Boleh?


يجوز هذ يجوز،

Boleh, ini boleh,


تسمية، نحن، أي لماذا، ما فيها شيء، لا نقول، ذوات، وأنما الذات واحدة، وهذه الأسماء، لله الأسماء الحسنى فادعوه بها، وهذه صفات ، الأسماء والصفات كلها لله...

Penamaan, kita, iaitu kenapa, tiada padanya apa-apa, kita tidak kata, banyak zat, tetapi Zat yang Satu. Dan nama-nama ini, dan sifat-sifat ini, nama-nama dan sifat-sifat, semuanya kepunyaan Allah.


ألوهية، ربوبية، وغيرها

Uluhiyyah, Rububiyyah dan selainnya,


نعم، نعم...

Ya, ya…

Sumber Teks: al-fikrah.net

2 Teguran:

يمكن تجب عن تقسيم التوحيد إلى ثلاثة أقسام؟ بعض الناس يعني يرد على هذا ويقول بأن هذا تقسيم النصارى وغير ذلك، مع أن هذا قد قرّرت. الحكومة قد قرّرت، في الجامعات والمدارس في ماليزيا فماذا تجيب؟

ونحن نبرأ إلى الله سبحانه وتعالى من مثل هذه الأعمال التي تزرع الفنتة بين المسلمين

sekadar pembetulan ayat yang disalin semula. syukran kerana bersama menyebarkan maklumat yang benar.

Syukran ustaz atas pembetulan. Teks ni ditulis oleh ust adou. Insya Allah, moga disebarkan bersama utk menegakkan kebenaran.

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More