22 December 2009

Hukum Mengucapkan "Merry Christmas"

السلام عليكم ورهمة الله وبركاته

Hari ini 22 Disember. Menurut penganut Kristian, 25 Disember adalah hari istimewa bagi mereka kerana bagi kepercayaan mereka hari tersebut adalah perayaan "Merry Christmas" bagi mereka. Tetapi apakah kita sebagai muslim dibolehkan mengucapkan perayaan bukan dalam ajaran Islam kepada penganut Kristian? Jawapan ringkas yang boleh dihuraikan adalah tidak boleh kerana ianya bertentangan dengan akidah Islam. Jawapan yang lebih terperinci boleh dilihat di bawah ini:

Soalan:

Bolehkah saya mengucapkan “Selamat Hari Natal” kepada rakan saya yang beragama Kristian dan mengunjungi rumahnya sempena hari perayaan tersebut?
Nur Suliani, Sandakan, Sabah.

Jawapan:

Hari Natal disambut sempena kelahiran Jesus sebagai anak Allah. Keyakinan ini amat bertentang dengan Islam sebab Allah tidak memiliki anak. Allah menegaskan: “Dia tiada beranak dan Dia pula tidak diperanakkan” [Surah al-Ikhlas, ayat 3] Apabila seorang muslim mengucapkan “Selamat Hari Natal”, bererti dia mengucapkan “Selamat menyambut kelahiran anak Allah”. Apabila seorang muslim menghadiri perayaan Hari Natal, bererti dia sama-sama meraikan hari kelahiran anak Allah.

Semua ini bertentangan dengan sikap seorang muslim yang sepatutnya: “Hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertakwa dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan.” [Surah al-Maidah, ayat 2] Justeru kita sepatutnya bertolong-tolongan menjemput mereka ke agama Islam, bukan bertolong-tolongan meraikan hari kebesaran mereka yang mencerobohi dasar Islam, hingga akhirnya mereka terasa pengiktirafan kita ke atas agama mereka.

Semua ini bukan bererti memecah-belahkan rakyat Malaysia. Ini kerana persatuan dicapai dengan masing-masing penganut agama bebas mengamalkan agama mereka, bukan dengan masing-masing penganut meraikan sesuatu yang bertentang dengan agama mereka.


1 Teguran:

Assalamualaikum. Wassalamu ala man ittaba'a al-huda. Mohon update dan ulasan atas hukum mengucapkan merry krismas di blog www.juraish.blogspot.com

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More