06 January 2009

Hari ke-10 : Eksperimen senjata Israel di Gaza

Assalamualaikum wbt...



Hari kedua serangan darat. Dinyatakan, serangan Israel telah memasuki peringkat kedua.

Mereka terlalu hebat membincangkan tentang perdamaian, mereka juga melaungkan demokrasi sehingga memaksa semua orang mengikut demokrasi. Mereka juga dikatakan mempertahankan hak asasi manusia kononnya kuasa pendamai dan kuasa keamanan. Hari ini telah jelas, bagaimana sikap mereka yang sebenarnya.

Ketetapan Arab telah mereka tolak, diganti dengan inisiatif Kesatuan Eropah(EU). EU akan membentuk keadaannya hari ini di Timur Tengah. Mungkin sudah jemu agaknya kerana pihak yang lain lebih mendapat untungnya.

Kebanyakan pihak mengecam HAMAS kerana menyerang Israel, bahkan dalam masa yang sama Israel terus mengganas membunuh dan mengebom insan-insan di Gaza. Israel berjaya pengaruhi mereka yang tidak menyedari sesuatu atau mereka memang bersama Israel.

________________________________________

[MAP] Semalam, seorang pemuda Palestin syahid ketika menyertai satu tunjuk perasaan di Tebing Barat. Dinyatakan, pemuda-pemuda Palestin bertempur dengan pasukan penakluk(Israel). Penakluk menggunakan peluru hidup dalam menghadapi pemuda-pemuda Palestin.

[MAP] Jumlah mangsa yang syahid berikutan serangan Israel di Gaza meningkat ke angka 520, manakala 2500 cedera termasuk yang kritikal.

[MAP] 7.00 pagi (waktu Mesir). Israel berterusan mengebom beberapa sasaran di Gaza. Awal pagi tadi, apache Israel menggugurkan bom berangkai di bandar Gaza. Pejuang Palestin menembak ke arah apache menggunakan penangkis kapal terbang.

[MAP] Awal pagi tadi, Kapal perang Israel menembak ke arah penempatan penduduk Palestin di Mukhayyam Shatie(persisiran laut Gaza) yang mengorbankan sebuah keluarga(ayah, ibu dan 5 anaknya).



Sebanyak 7 buah rumah lagi menjadi sasaran serangan Israel pagi ini.

Menurut sumber, setakat ini masih ramai lagi penduduk Palestin yang parah dan cedera namun ambulan tidak mampu sampai ke kawasan-kawasan yang diserang Israel kerana terlalu bahaya disebabkan serangan membuta-tuli.

Di Khan Yunus, sebuah rumah yang dipercayai dimiliki seorang pemimpin HAMAS turut menjadi sasaran serangan Israel. Sementara itu, Israel mengebom sebuah masjid dan sebuah yayasan kebajikan.

[MAP] Ummu Misr, Gaza. Beribu-ribu penduduk diancam serangan darat Israel. Serangan peluru Israel turut mengebom kawasan yang berhampiran dengan tembok pemisah. Dinyatakan, sebahagian besar tempat-tempat di Gaza terputus bekalan elektrik berikutan pengeboman dan serangan yang bertalu-talu.

[MAP] Sempadan Rafah Gaza. Menurut sumber, sebuah pasukan tentera Israel sedang bergerak menghala ke Rafah Gaza. Dinyatakan, pasukan tersebut telah berada di lapangan terbang Gaza(tidak beroperasi).

Penutupan sempadan Rafah Gaza berikutan pengeboman di garisan sempadan Mesir-Gaza sebelum ini. Semalam, Mesir membenarkan beberapa trak bantuan masuk ke Gaza. Bagaimanapun hingga setakat ini, sempadan Rafah Gaza terpaksa ditutup. Mesir akan membuka sekitar tempoh yang tidak lama selepas ini.

Penutupan sempadan Rafah Gaza mendapat kecaman umum ekoran bantuan-bantuan kemanusiaan malah pasukan perubatan juga tidak dapat masuk ke Gaza.

Terkini : Mesir akan membuka sempadan Rafah hari ini. Dinyatakan, tempoh masa pembukaan sempadan tidak makan masa yang lama.

[MAP] Beit Lahiya, utara Gaza. Sumber dari 'Askalan, Israel menyatakan penduduk Israel menjalankan kehidupan seperti biasa. Bagaimanapun, timbul kebimbangan serangan roket.

Dalam pertempuran awal semalam, 5 tentera Israel parah berikutan berhadapan dengan pejuang-pejuang Palestin. Bagaimanapun, tentera Israel tidak mampu menceroboh lebih mendalam ke Gaza melalui Beit Lahiya.

[MAP] Nicholas Sarkuzi, Presiden Perancis akan bertemu dengan Presiden Mesir, Housni Mubarak bagi mengemukakan dan membincangkan inisiatif Eropah berhubung keadaan di Gaza. Menurut sumber, Sarkuzi akan bertemu Mahmoud Abbas di Ramallah atas hal yang sama.

Sarkuzi juga akan bertemu Ehud Olmert, Perdana Menteri Israel.

Mahmoud Abbas, Presiden Palestin hari ini dijadualkan akan bertolak ke Washington selepas perjumpaan dengan Sarkuzi. Menurut sumber, Abbas di Washing akan berjumpa dengan Majlis Keamanan Antarabangsa.

Dalam kenyataannya semalam, Abbas menyeru kepada semua penduduk Palestin agar bersatu. Tambahnya lagi, kesemua kumpulan-kumpulan pembebasan Palestin juga seharus bersatu.

Abbas juga meminta HAMAS dan JIHAD ISLAMI mengadakan dialog dengannya.

[MAP] Delegasi HAMAS akan mengadakan pertemuan dengan wakil Mesir hari ini di Kaherah. Dinyatakan, pertemuan ini adalah untuk mengemukakan cadangan-cadangan HAMAS dan perbincangan keadaan yang berlaku di Gaza.



[MAP] 8.45 pagi (waktu Mesir). 3 kanak-kanak syahid dalam satu serangan Israel setelah rumah dibom. Tidak jauh dari kawasan itu, Sebuah rumah dibom Israel yang mengakibatkan 3 lagi kanak-kanak syahid.

Dinyatakan, keadaan terlalu sukar umpama dilanda bencana kerana ambulan dan pasukan penyelamat tidak mampu sampai ke kawasan-kawasan yang telah dibom Israel berikutan serangan yang membuta-tuli.

Beit Hanoun. Serangan berterusan dari pihak Israel. Pesawat pengintip tanpa juruterbang berlegar-legar di ruang udara Gaza.

Sementara itu, pejuang Palestin sempat melancarkan 5 serangan roket ke Ushkul, Israel.

Selepas itu, pejuang Palestin melancarkan lagi 2 roket ke Israel.


[MAP] Netzerim, barat bandar Gaza telah dikuasai Israel. Menurut sumber, Israel telah membahagikan kepada dua bahagian.

[MAP] Serangan terbaru. F-16 dan kapal perang Israel. Dinyatakan, kapal perang Israel menembak di persisiran laut Gaza, barat laut Gaza. Sumber menjelaskan, sebuah rumah hancur akibat tembakan dari kapal perang Israel. Sejurus kejadian tersebut, sebuah keluarga Palestin(ayah, ibu dan 5 anaknya) terkorban.

[MAP] Pertempuran sengit antara pejuang-pejuang Palestin dengan pasukan tentera Israel timur Jabaliya, Mukhayyam Shujaieyah dan Hayyu Zaitun.

Dinyatakan, pejuang-pejuang Palestin bertempur bagi menghalang kemasukan tentera darat Israel ke pertengahan Gaza.

[MAP] 9.30 pagi (waktu Mesir) Jumlah mangsa yang syahid berikutan serangan Israel di Gaza meningkat ke angka 521, manakala 2500 cedera termasuk yang kritikal.

[MAP] Terkini : (waktu Mesir) Jumlah mangsa yang syahid berikutan serangan Israel di Gaza meningkat ke angka 531, manakala 2500 cedera termasuk yang kritikal.


Rujukan: Mini Pavilion

0 Teguran:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More