01 October 2012

Ibrah Ujian Firaun Terhadap Musa Dan Kaumnya




Gambar menunjukkan padang pasir di Mesir


Untuk menjadi orang yang beriman, cara yang Allah berikan ialah memberi ujian. Ia sebagai batu loncatan untuk mengetahui sejauh mana kita mampu meneguhkan keimanan dengan ujian yang diberikan oleh Allah. Seseorang itu tidak akan dilihat benar-benar beriman melainkan ia diuji dengan ujian demi ujian oleh Allah s.w.t.

Para anbiya' kebanyakannya diuji dengan berbagai ujian daripada kaumnya. Nabi Nuh, Musa, Ibrahim dan Muhammad umpamanya. Pelbagai ujian yang ditempuhi untuk menegakkan tauhid kepada kaum mereka namun tidak semudah itu mereka hendak beriman kerana telah tertanam dalam jiwa mereka ajaran nenek moyang yang telah diamalkan.


Perjuangan Musa Dan Kaumnya

Nabi Musa sebagai contoh berdakwah kepada Firaun serta kaumnya. Al-Quran merakamkan pelbagai kisah mengenai perjuangan dan pengorbanan beliau sebagai seorang nabi bahkan seorang rasul yang hebat di bumi Mesir. Surah al-Baqarah antara yang banyak mengisahkan tentang kisah nabi Musa namun saya tertarik untuk memetik kisah nabi Musa di dalam beberapa ayat dari surah Yunus iaitu dari ayat 83 hingga 86.




Maka tidaklah ada yang beriman kepada Nabi Musa melainkan sebilangan kecil dari keturunan kaumnya, itupun dengan keadaan takut kepada Firaun dan ketua-ketua kaum mereka menyeksa mereka; kerana sesungguhnya Firaun bermaharajalela di bumi dan sebenarnya dia dari orang-orang yang melampaui batas. 
Dan Nabi Musa pula berkata (kepada kaumnya): Wahai kaumku! Kalau sungguh kamu beriman kepada Allah, maka hendaklah kamu berserah diri kepadaNya, jika betul kamu orang-orang Islam (yang berserah diri bulat-bulat kepada Allah). 
Lalu mereka berkata: Kepada Allah jualah kami berserah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau jadikan kami landasan fitnah kesengsaraan bagi kaum yang zalim ganas. 
Dan selamatkanlah kami dengan rahmatMu dari angkara kaum yang kafir.

Sesungguhnya, tatkala ada sebahagian kaum Nabi Musa yang hendak mengimani apa yang disampaikan oleh beliau, tidak ramai yang berani kerana pengaruh kuasa firaun. Di dalam ketakutan yang melanda pada diri mereka, Nabi Musa memberi kata-kata yang berbentuk motivasi yang bakal menaikkan lagi semangat mereka di dalam keimanan dan ketaqwaan mereka kepada Allah iaitu:

Wahai kaumku! Kalau sungguh kamu beriman kepada Allah, maka hendaklah kamu berserah diri kepadaNya, jika betul kamu orang-orang Islam (yang berserah diri bulat-bulat kepada Allah).

Allah memberi jaminan keselamatan diri kepada mereka yang benar-benar beriman dan bersungguh dalam kebergantungan kepada Allah. Buktinya, lihatlah bagaimana pengorbanan yang telah memenangkan Islam setelah syahidnya beberapa para sahabat yang berjuang ketika orang-orang Islam diuji dengan hebat oleh kaum musyrikin Quraisy di Makkah.

Dengan rasa keimanan yang teguh, mereka berdoa dengan penuh pengharapan kepada Allah agar dilindungi daripada fitnah (ujian) yang melanda mereka. Begitulah hebatnya jiwa insan yang kebergantungan mereka sepenuhnya kepada Allah s.w.t. tanpa memerlukan selain daripada Allah s.w.t. walaupun diuji dengan kecaman yang begitu dahsyat oleh Firaun dan kuncu-kuncunya.


Ibrah Pengorbanan Kaum Musa

Melalui beberapa ayat ini kita boleh dapati pengajaran bermakna di dalam proses kehidupan kita. Antaranya adalah memahami bahawa dalam kehidupan, kita tidak akan dapat lari daripada hidup penuh dengan ujian lebih-lebih kita sekarang berada di zaman fitnah yang sangat dahsyat. Oleh kerana itu, bawalah dengan kemas bekalan iman dan taqwa supaya selamat aqidah kita daripada terjerumus di lembah kesesatan.

Intipati seterusnya adalah kesungguhan di dalam tawakal kepada Allah s.w.t. tanpa sebarang perasaan ragu-ragu, was-was dan syak wasangka. Perkara ini jarang tersemat pada setiap individu muslim pada zaman ini. Puncanya kerana lemahnya iman dan kurangnya keyakinan di dalam aqidah mereka. Jika setiap individu muslim mempunyai tawakal yang tinggi terhadap Allah s.w.t. tanpa sebarang keraguan dan tidak mengharapkan selain daripadaNya, sudah pasti akan ada kelompok seperti mana yang disebutkan di dalam surah Yunus ini.

Jika kita hendak menjadi mukmin yang benar-benar takutkan Allah, maka perbaikilah diri kita dari segi iman dan taqwa, sabar ketika ditempuh pelbagai ujian, redha di atas apa yang menimpa dan tawakal dengan sepenuh keyakinan kepada Allah s.w.t. di mana kita berada dan pada situasi apa pun yang menimpa pada diri kita.


Wallahu'alam.

Ikmal Johari
Dungun, Terengganu
1 Oktober 2012/15 Zulkaedah 1433H

0 Teguran:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More