18 October 2012

Ibadah Korban: Antara Mampu Atau Sebaliknya



عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللّهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيهِ وَسَلّمْ : مَنْ وَجَدَ سَعَةً فَلَمْ يُضَخِّ, فَلاَ يَقْرَبَنَّ مُصَلاَّناَ

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: Barangsiapa mendapati dirinya mempunyai kemampuan (diberi rezeki untuk berkorban) lalu dia tidak mahu berkorban, maka jangan sekali-kali dia mendekati tempat solat kami.

Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Ahmad, Ibn Majah, Daraqutni dan Hakim dengan sanadnya hasan.


Lembu antara binatang korban yang dituntut untuk dilakukan sembelihan


Merujuk kepada hadis ini kita boleh lihat signifikan daripadanya bahawa Rasulullah s.a.w. sangat menekankan tentang isu ibadah korban. Ia sebagai ibadah yang sangat dituntut. Daripada hadis ini jugalah pelbagai pendapat dan pandangan telah dikeluarkan hanya melalui satu hadis ini. Misalan, daripada mazhab Hanafi iaitu pandangan Imam Abu Hanifah mengeluarkan pendapat bahawa ia sebagai wajib. Manakala daripada mazhab Syafie pula, iaitu pandangan Imam Muhammad Idris al-Syafie mengeluarkan pendapat bahawa ia sunnah muakkad (sunat yang amat dituntut).

Jika dilihat dari perspektif yang berkaitan dengan psikologi, Rasulullah s.a.w. memberi pengajaran yang sangat tegas kepada mereka yang mampu untuk berkorban namun tidak keluar untuk berkorban. Penegasan Rasulullah dengan menyatakan tidak mendekati tempat solat kami itu seolah-olah memberitahu kepada golongan yang tidak berkorban bahawa mereka tidak layak berada di sana sedangkan mereka sewajarnya turut serta untuk berkorban.

Dalam keadaan masyarakat kini, ibadah korban banyak dilakukan. Ada di dalam dan di luar Malaysia. Ada juga yang dilakukan untuk seekor binatang korban atau satu bahagian daripada binatang korban. Jika kita di kalangan yang sangat berkemampuan, berkorban untuk seekor. Jika kita di kalangan yang kurang berkemampuan, berkorbanlah untuk satu bahagian. Andai kita memang tidak mampu, misalan di Malaysia satu bahagian RM420, kita gunakan saluran daripada luar Malaysia. Sebagai contoh di Kemboja, satu bahagian RM260.

Apalah sangat harta kita ini jika nak dibandingkan korban untuk ibadah korban yang meningkatkan pahala dan nilai taqwa kita di Akhirat kelak. Selagi diberi peluang oleh Allah s.w.t. untuk meraih nikmat dan rezeki daripada-Nya, gunakanlah harta yang dimiliki untuk jalan-Nya. Takut-takut apabila Allah s.w.t. tarik nikmat-Nya daripada kita, apapun kita tak boleh nak sumbang untuk jalan-Nya.


Wallahu'alam.

Ikmal Johari
Kuala Lumpur
18 Oktober 2012/2 Zulhijjah 1433H

0 Teguran:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More