03 October 2012

Ibrah Daripada Perjuangan Nabi Musa


Antara faktor kemanisan iman dan lancarnya perjuangan dakwah menegakkan kalimah tauhid adalah mengambil pelajaran daripada kisah para anbiya'. Lihat bagaimana mereka memperjuangkan dakwah mereka.

Ketika mereka diuji, apakah mereka seperti malaikat yang tidak kelihatan dakwah mereka terancam atau mereka sangat kental menghadapinya. Tidak, bahkan mereka sama seperti manusia biasa yang adakalanya turun naik iman. Tetapi, Allah memberikan peringatan dan keyakinan di dalam menyampaikan mesej dakwah kepada kaum masing-masing agar thabat di jalan-Nya, teguh di dalam pendirian dan sabar ketika menghadapi ujian daripada kaum mereka.


dakwah tidak mengenal tempat dan masa

Perjuangan Musa

Sebagai contoh, Nabi Musa a.s. merupakan nabi kepada kaum Bani Israil. Beliau keluar meninggalkan Mesir setelah diburu oleh orang-orang Firaun. Ini berikutan tindakan Musa yang tidak sengaja membunuh salah seorang di antara dua orang yang bertelagah di pasar.

Oleh kerana kejadian itu, Musa meninggalkan Mesir dan mencari tempat untuk berlindung daripada ancaman musuh. Ketika Musa berjalan, ia tiba di Madyan dan mengharapkan agar menunjukkan jalan yang benar.





Dan setelah dia (meninggalkan Mesir dalam perjalanan) menuju ke negeri Madyan, berdoalah dia dengan berkata: Mudah-mudahan Tuhanku menunjukkan jalan yang benar kepadaku.
Dan ketika dia sampai di telaga air negeri Madyan, dia dapati di situ sekumpulan orang-orang lelaki sedang memberi minum (binatang ternak masing-masing) dan dia juga dapati di sebelah mereka dua perempuan yang sedang menahan kambing-kambingnya. dia bertanya: Apa hal kamu berdua? Mereka menjawab: Kami tidak memberi minum (kambing-kambing kami) sehingga penggembala-penggembala itu membawa balik binatang ternak masing-masing dan bapa kami seorang yang terlalu tua umurnya.
Maka Musa pun memberi minum kepada binatang-binatang ternak mereka, kemudian dia pergi ke tempat teduh lalu berdoa dengan berkata: Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku sangat berhajat kepada sebarang rezeki pemberian yang Engkau berikan.
Kemudian salah seorang dari perempuan dua beradik itu datang mendapatkannya dengan berjalan dalam keadaan tersipu-sipu sambil berkata: Sebenarnya bapaku menjemputmu untuk membalas budimu memberi minum binatang ternak kami. Maka ketika Musa datang mendapatkannya dan menceritakan kepadanya kisah-kisah kejadian yang berlaku (mengenai dirinya) berkatalah orang tua itu kepadanya: Janganlah engkau bimbang, engkau telah selamat dari kaum yang zalim itu.

Rentetan daripada kisah Musa melalui surah al-Qasas daripada ayat 22 hingga 25 sebenarnya merupakan sebahagian daripada mutiara dakwah yang boleh kita ambil pengajarannya. Al-Quran menceritakan bagaimana perjalanan Musa itu mempunyai keajaiban yang tersendiri dalam mendapatkan petunjuk di jalan benar dan meraih rezeki yang tidak disangka-sangka. Itu keajaiban dalam bertawakal dengan penuh pengharapan.


Doa Musa Tatkala Merintih

Kisah Musa ini bertambah lebih menarik apabila ulasan oleh Dr Mohd Asri melalui video di bawah ini menggambarkan kehebatan tawakal itu berpunca daripada doa yang diamalkan oleh Musa.



Antara doa yang Nabi Musa amalkan ketika dalam perjalanan ke Madyan dan apabila tiba Madyan adalah:

عَسَىٰ رَبِّي أَن يَهْدِيَنِي سَوَاءَ السَّبِيلِ 
Mudah-mudahan Tuhanku menunjukkan jalan yang benar kepadaku.

رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ 
Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku sangat berhajat kepada sebarang rezeki pemberian yang Engkau berikan.

Jika dilihat dari struktur ayat daripada doa-doa ini, ia menunjukkan dalamnya rintihan Nabi Musa kepada Allah s.w.t. ketika beliau diuji dengan hebat di Mesir. Musa juga adalah seorang hamba yang tidak lari daripada melakukan kesilapan. Ia merintih dengan penuh pengharapan agar Allah memberikan kemudahan menemui kebenaran dan dipermudahkan juga pemberian rezeki.

Tawakal itu sememang perkara yang sangat ajaib. Tuhan apabila ingin memberi sesuatu kepada hamba-Nya, dalam apa jua keadaan pun Dia akan beri tanpa kita ketahui. Tetapi tanpa penuh pengharapan melalui tawakal, ia tidak menjamin pemberian secara langsung daripada Allah. Maka, sentiasalah kita berdoa dan bertawakal dengan bergantung sepenuh harapan agar Dia sentiasa memberikan kepada kita apabila kita memohon pertolongan kepada-Nya.

Cukuplah kisah Nabi Musa menjadi pengajaran kepada kita agar sentiasa tawakal kepada Allah itu dengan penuh harapan dan ikhlas di dalam perjuangan hidup.


Wallahu'alam.

Ikmal Johari
Kuala Terengganu, Terengganu
3 Oktober 2012/17 Zulkaedah 1433H

0 Teguran:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More