29 June 2010

Umdatul Ahkam: Bab Amaran Kepada Yang Tidak Menyempurnakan Wuduk

Assalamualaikum wbt


Di dalam kitab Umdatul Ahkam, menyebut bahawa hadis yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dan Muslim:

Abdullah bin Amr bin Al Ash, Abu Hurairah dan Aisyah berkata bahawa Rasulullah saw bersabda: "Celaka bagi tumit-tumit ke dalam api neraka".

Syarah: Yang dimaksudkan tumit-tumit adalah tumit bagi anggota badan manusia yang mana ancaman masuk ke neraka seluruh tubuh badan manusia bukan hanya anggota tumit sahaja.

Hadis ini merupakan suatu hadis ancaman keras oleh Rasulullah saw. Yang dikatakan demikian masuk ke dalam api neraka kerana tidak menyempurnakan wuduk yakni tidak membasuh anggota kaki dengan keseluruhannya. Tumit itu merupakan sebahagian anggota yang wajib dibasuh di dalam mengambil wuduk.

Di dalam hadis lain berbunyi begini:

Abdullah bin Amr رضي الله عنه berkata, "Nabi صلی الله عليه وسلم tertinggal (dari kami 4/91) dalam suatu perjalanan yang kami tempuh lalu beliau menyusul kami, dan kami telah terdesak oleh shalat (pada satu riwayat disebutkan: shalat ashar). Kami berwudhu, dan ketika kami sampai membasuh kaki, lalu beliau menyeru dengan suara yang keras, 'Celakalah bagi tumit-tumit karena api neraka!' (Beliau mengucapkannya dua atau tiga kali)." Hadis riwayat Al-Bukhari.

Ancaman ini keras kerana wuduk adalah perkara asas dalam kesempurnaan solat. Maka, wuduk jika diambil ringan maka boleh menyebabkan tidak sempurna solat tersebut. Antara sebab mengapa Nabi saw berpesan begitu supaya tidak meremeh-temehkan wuduk.

Wuduk dimulai dengan membasuh tangan dan diakhiri dengan membasuh kaki. Bahagian akhir ini kebiasaannya ramai yang tidak mengambil berat bahkan ramai yang mengambil mudah pada bahagian ini dengan hanya menyapu bukan membasuh. Maka, secara mudahnya tumit boleh jadi tidak kena dengan rata menyebabkan wuduk tak sah.

Boleh jadi sehingga tahap berdosa kerana meremeh-temehkan kesempurnaan wuduk kerana ianya adalah syariat yang ditetapkan. Maka, harus prihatin dalam permasalahan wuduk ini.

Dalam persoalan thaharah ini, ada yang terlalu teliti dan ada yang terlalu mengambilnya dengan ringan. Maka, kita sebagai seorang muslim yang ingin mengikut sunnah Nabi saw, apa yang perlu kita lakukan ialah mengambil jalan pertengahan iaitu tidak terlalu teliti dan tidak mengambilnya dengan mudah tetapi mengikut apa yang Nabi saw ajarkan.

- Tulisan ini ditulis lewat atas sebab-sebab tertentu..Harap maaf.


Wallahu'alam

Ikmal Bin Johari
Kampung Baru, Kuala Lumpur
29 Jun 2010/17 Rejab 1431H

2 Teguran:

my dear friend I visited your site, I suggest you that use Google translate on your blog it's help us to understand all over world's people, you have done nice job and I fee it's about religion please visit my blog & leave your comment on my blog http://www.teatimeview.blogspot.com/

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More