13 June 2010

Jangan Fokus Sangat Isu-Isu Semasa.....

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Hari ini kalau kita lihat kepada akhbar-akhbar tempatan bila muncul satu isu habis semua fokus kepada isu tersebut sehingga menenggelamkan isu-isu lain yang ada kepentingannya. Mengapa terjadi begini? Apakah seolah-olah isu seperti gejala maksiat tidak penting? Apakah isu seperti keruntuhan akhlak remaja masa kini tidak begitu penting? Contoh mudah ialah berkenaan dengan isu bantuan kemanusiaan ke Palestin. Saya antara yang menyokong misi kemanusiaan ini akan tetapi janganlah isu ini yang menjadi fokus dan menyebabkan isu-isu lain hilang begitu sahaja. Malaysia ni semacam ada satu perkara aneh, apabila datang satu isu yang hangat..habis isu lain tenggelam.

Isu aqidah umpamanya, saya pasti tak ramai yang memberi fokus utama kepada isu ini padahal perkara inilah teras kekuatan dan kejayaan kaum muslimin. Jika kita fokus lebih terhadap bab aqidah, mantapkan aqidah kepada remaja masa kini Insya Allah berkemungkinan besar kurang sedikit sebanyak dalam permasalahan gejala maksiat, sumbang-mahram dan lain-lain ini. Fokus dalam aqidah! Banyakkan menerangkan dalam bab yang membabitkan keutuhan aqidah dalam diri seorang mukmin, Insya Allah kurang perkara begini.

Budaya berfikir dan berdaya kritis pun masih lemah di kalangan umat Malaysia. Isu-isu yang berada di akhbar tempatan perlu lebih daripada yang ada sekarang. Masih di alam kejumudan sedang kita berada di zaman intektual bukannya zaman dinosaur. Kita perlu mempunyai kekentalan akal dalam berfikir dan janganlah seperti katak di bawah tempurung.

Seandainya perkara aqidah tidak dititikberatkan, akan berlambaklah di dada-dada akhbar berkisarkan isu-isu semasa yang kononnya sensasi tetapi bila dah basi. Mari kuatkan aqidah kita dan Insya Allah, moga-moga Islam boleh teguh dan ditegakkan dengan panji-panji Islam.

Sekian daripadaku.......


Wallahu'alam

Ikmal Bin Johari
Kampung Baru, Kuala Lumpur
17 Jun 2010/4 Rejab 1431H

0 Teguran:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More