29 October 2011

Larangan Memotong Selepas Masuknya 1 Zulhijjah

- Gambar Hiasan -
Semua yang terlibat dengan ibadah korban, disunnahkan agar tidak menggunting rambut dan memotong kukunya setelah masuk 1 Zulhijjah hingga ke hari dia berkorban. Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

“Apabila kamu telah melihat anak bulan Dzulhijjah dan salah seorang dari kamu hendak berkorban, maka maka jangan memotong sedikitpun dari rambut dan kukunya.”. (Hadith Riwayat Muslim)

مَنْ كَانَ لَهُ ذِبْحٌ يَذْبَحُهُ ، فَاِذَا أُهِلَّ هِلاَلٌ ذِي الْحِجَّةِ فَلاَ يَأْخُذْ مِنْ شَعْرِهِ وَأَظْفَارِهِ حَتَّى يُضَحَّى

“Barangsiapa yang memiliki sembelihan untuk disembelih, maka apabila masuk bulan Zulhijjah, maka janganlah sekali-kali memotong rambutnya dan kukunya sehingga dia berkorban”. (Hadith Riwayat Muslim)

Larangan memotong rambut ini termasuk juga mencabut mahupun mencukur ataupun apa-apa cara yang boleh menghilangkan segala jenis rambut atau bulu di badan.

Menurut Imam Nawawi rahimahullah:

“Maksud (dari larangan tersebut) ialah: Dilarang memotong kuku dengan gunting dan sebagainya. Dilarang menggunting (memotong) rambut sama ada membotakkan (mencukur), memendekkannya, mencabutnya, membakarnya atau selainnya. Termasuk dalam hal ini (dilarang) memotong bulu ketiak, misai, bulu kemaluan dan bulu yang ada di seluruh badan”. (Lihat: Syarah Muslim 13/138)

Namun begitu sekiranya secara sengaja mahupun tidak sengaja kita memotong kuku ataupun rambut maka memadailah kita memohon keampunan daripada ALLAH dengan bersungguh-sungguh dan tidak dikenakan fidyah (tebusan atau pengganti).

Jika ada yang lakukan hal tersebut, maka hendaklah dia segera beristighfar kepada ALLAH Ta’ala dan menurut ijma` tidak ada fidyah sama sekali, samada dilakukan dengan sengaja atau tidak sengaja.

Berkata Ibnu Qudamah rahimahullah:

“Sesiapa yang melanggar larangan ini hendaklah memohon ampun kepada ALLAH dan tidak ada fidyah baginya, sama ada disengajakan atau terlupa”. (Lihat: Al-Mughni 11/96)

* Untuk perbincangan lanjut, boleh ke:

0 Teguran:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More