29 October 2011

Daging Korban Tidak Boleh Jadi Upah

- Gambar Hiasan -
Pada kebiasaan masyarakat di Malaysia, 10 Zulhijjah akan diadakan ibadah korban menyembelih daging-daging korban dan dilapah. Tujuannya adalah untuk bersedekah. Daging-daging tersebut akan diagihkan kepada diri sendiri, jiran tetangga dan fakir miskin. Ini seperti mana yang disebut oleh Dr Yusuf Qaradhawi dalam Fatawa Muasirah:

Sebaiknya daging korban itu dibahagi 3. 1/3 dimakan sendiri, 1/3 dibahagikan kepada jiran tetangga dan 1/3 lagi untuk fakir miskin. Namun jika dia berniat untuk menyedekahkan semuanya kepada fakir miskin, itu lebih baik. Hanya saja, utk sekadar memenuhi sunnah dan memperoleh berkat, dianjurkan agar ia turut makan daging korbannya sendiri walaupun sedikit. Demikianlah yang dilakukan oleh Rasulullah saw dan sahabat-sahabatnya.

Tetapi semasa proses ibadah korban ini ada satu perkara yang amat ditegah dan dilarang. Ia adalah mengambil upah daripada perbuatan menyembelih dan melapah daging korban. Kerana Rasulullah SAW ada bersabda dalam sebuah hadith:

Daripada`Ali bin Abi Talib r.a, katanya: “Rasulullah s.a.w. telah memerintahkan aku menyembelih unta-untanya (sembelihan ketika haji). Baginda memerintahkan agar aku mensedekahkan daging, kulit dan apa yang menutupi belakang unta-unta itu (seperti pelana dan seumpamanya). Baginda juga memerintahkan agar aku tidak memberikan kepada al-Jazzar (penyembelih dan pelapah) sedikit pun darinya.” (Riwayat al-Bukhari Muslim).

Ketika mengulas hadis Saidina Ali bin Abi Talib di atas, al-Imam an-Nawawi r.h menyatakan dalam Syarh Sahih Muslim: “Hadis ini meminta agar kita tidak memberikan kepada penyembelih dan pelapah bahagian dari sembelihan korban kerana jika diberi kepadanya sebagai ganjaran kepada pekerjaannya sama ertinya dengan menjual satu juzuk darinya (untuk membeli khidmatnya). Ini adalah tidak dibolehkan” (9/435 Beirut: Dar al-Khair).

Maka, saya memesan kepada diri saya dan kepada rakan-rakan pembaca sekalian untuk mengambil pengajaran daripada hadith yang disebutkan agar jangan mengambil upah daripada kerja menyembelih dan melapah daging korban. Tujuan sebenarnya adalah untuk kita memberi sedekah kepada orang yang memerlukan daging korban bukan kerana hendak kerana upah di atas kerja menyembelih dan melapah.

Semoga kita mendapat berkat daripada Allah SWT di atas usaha kita untuk menyembelih dan melapah daging korban ketika menjalankan ibadah korban ini nanti.


Wallahu'alam.

Ikmal Johari
Kampung Baru, Kuala Lumpur
29 Oktober 2011/2 Zulhijjah 1432H

* Sebahagian rujukan diambil daripada:

1- al-ahkam.net
2- drmaza.com

1 Teguran:

Upah dari satu juzuk dari binatang korban tidak boleh bukan upah tidak boleh. Sila rujuk youtube drmaza. Japp saya cari videonya, tak ingat mana satu.

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More