29 July 2011

Ramadhan Bakal Mengunjung Tiba

Ramadhan akan tiba dalam beberapa hari sahaja lagi. Sudahkah kita bersedia menghadapi temasya ibadah yang sungguh indah? Kita ibaratkan sahaja Ramadhan yang bakal tiba seumpama Datuk Bandar yang ingin mengunjung ke rumah kita. Maka, sudah semestinya kita akan menghiasi kediaman rumah kita dengan cantik, bersih, indah dan menawan kerana didatangi oleh orang yang ternama.

Begitulah juga Ramadhan. Kita kena hiasi diri kita dengan perkara yang hampir sama seperti orang ternama datang mengunjung rumah kita. Bila Ramadhan tiba, bukan masa tu kita kelam kabut nak buat persiapan. Sepatutnya kita membuat persiapan yang awal sebelum Ramadhan tiba. Antara persiapan itu adalah:

1. Lazimi diri dengan sunnah-sunnah berpuasa
2. Lazimi dengan membaca Quran dan zikir-zikir ma'thur
3. Hindari diri daripada ghibah

Oleh itu, perkara-perkara ini yang perlu kita persiapkan diri. 


- Gambar Hiasan -

Sebelum mengakhiri tulisan ini, sedikit perkongsian mengenai hukum menyambut Ramadhan:

Imam Ibnu Rajab dalam kitabnya Latha-if al Ma’arif ketika beliau menerangkan keadaan akhir bulan Sya’ban dan persiapan menyambut bulan Ramadhan, membawakan hadis dari Abu Hurairah radhiyallahu ’anhu yang berkata : Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam menyampaikan berita gembira kepada para sahabatnya, beliau bersabda :

قد جاءكم شهر رمضان شهر، مبارك كتب الله عليكم صيامه، فيه تفتح أبواب الجنان، وتغلق فيه أبواب الجحيم، وتغل فيه الشياطين، فيه ليلة خير من ألف شهر، من حرم خيرها فقد حرم

"Telah datang kepada kalian bulan Ramadhan, bulan yang diberkati. Allah telah mewajibkan kalian berpuasa pada bulan tersebut. Bulan yang dibuka pintu-pintu syurga, ditutup pintu-pintu neraka, dan syaitan-syaitan dibelenggu. Pada bulan ramadhan terdapat satu malam yang lebih baik dari seribu bulan. Barangsiapa yang tidak memperoleh kebaikan di bulan Ramadhan maka ia benar-benar terhalangi (merugi)" (HR. Ahmad dan An-Nasa'i).

Kemudian Ibnu Rajab berkata :

قال بعض العلماء: هذا الحديث أصل في تهنئة الناس بعضهم بعضا بشهر رمضان


"Berkata sebagian ulama : Hadis ini merupakan dalil bolehnya memberikan ucapan selamat kepada manusia sempena datangnya bulan Ramadhan."


Wallahu'alam.

Ikmal Johari
Kampung Baru, Kuala Lumpur
29 Julai 2011/ 27 Syaaban 1432H

0 Teguran:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More