27 October 2010

Hujjah Allah Berkata-kata




Assalamu'alaikum wbt.

Pernah satu diskusi di dalam sebuah forum membincangkan mengenai adakah Allah berkata-kata tetapi ada pihak yang datang membawa kenyataan bahawa Allah tidak berkata-kata. Oleh yang demikian, saya akan membawa hujjah bahawa Allah berkata-kata.

Bukti tentang Allah berkata-kata ada direkodkan di dalam kebanyakan nas dari al-Quran dan hadith Nabi SAW. Dr. Umar Sulaiman al-Asyqar di dalam kitab الايمان بالله (Iman Kepada Allah) telah mengumpulkan hujjah-hujjah mengenai Allah berkata-kata dan dimasukkan ke dalam satu bab yang khas iaitu 'Firman Dan Ucapan Allah'.

Bab Mengenal Allah Melalui Nas Wahyu, di dalam tajuk kecil iaitu Firman Dan Ucapan Allah:

1. Nabi Musa dengan Allah di Bukit Tursina. Allah berkata-kata kepada Musa AS.

Allah SWT berfirman apabila Dia menghendaki dan dengan cara bagaimana Dia kehendaki. Firman-Nya tidak menyerupai perkataan makhluk-makhluk-Nya. Allah SWT telah berbicara kepada sebahagian makhluk-Nya di antaranya adalah Nabi Musa AS sebagaimana firman-Nya:

وَكَلَّمَ اللَّهُ مُوسَىٰ تَكْلِيمًا

Dan Allah telah berkata-kata kepada Nabi Musa dengan kata-kata (secara langsung, tidak ada perantaraan)

Surah an-Nisa' ayat 164

وَلَمَّا جَاءَ مُوسَىٰ لِمِيقَاتِنَا وَكَلَّمَهُ رَبُّهُ

Dan tatkala Musa datang untuk (munajat dengan Kami) pada waktu yang telah Kami tentukan dan Tuhan telah berfirman (langsung) kepadanya.

Surah al-A'raaf ayat 143

Allah SWT mengkhabarkan kepada kita pembicaraan yang terjadi antara Allah SWT dengan Nabi Musa AS seperti firman-Nya:

قَالَ رَبِّ أَرِنِي أَنظُرْ إِلَيْكَ ۚ قَالَ لَن تَرَانِي وَلَـٰكِنِ انظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِي ۚ فَلَمَّا تَجَلَّىٰ رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَخَرَّ مُوسَىٰ صَعِقًا ۚ فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ سُبْحَانَكَ تُبْتُ إِلَيْكَ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ

Berkatalah Musa: "Ya Tuhanku, nampakkanlah (diri Engkau) kepadaku agar aku dapat melihat kepada Engkau". Tuhan berfirman: "Kamu sekali-kali tidak sanggup melihat-Ku, tapi lihatlah ke bukit itu, maka jika ia tetap di tempatnya (sebagai sediakala) niscaya kamu dapat melihat-Ku". Tatkala Tuhannya menampakkan diri kepada gunung itu , dijadikannya gunung itu hancur luluh dan Musapun jatuh pingsan. Maka setelah Musa sadar kembali, dia berkata: "Maha Suci Engkau, aku bertaubat kepada Engkau dan aku orang yang pertama-tama beriman".

قَالَ يَا مُوسَىٰ إِنِّي اصْطَفَيْتُكَ عَلَى النَّاسِ بِرِسَالَاتِي وَبِكَلَامِي فَخُذْ مَا آتَيْتُكَ وَكُن مِّنَ الشَّاكِرِينَ

Allah berfirman: "Hai Musa sesungguhnya Aku memilih (melebihkan) kamu dari manusia yang lain (di masamu) untuk membawa risalah-Ku dan untuk berbicara langsung dengan-Ku, sebab itu berpegang teguhlah kepada apa yang Aku berikan kepadamu dan hendaklah kamu termasuk orang-orang yang bersyukur".

Surah al-A'raaf ayat 143-144


2. Allah berbicara kepada Adam AS dan Hawa.

وَنَادَاهُمَا رَبُّهُمَا أَلَمْ أَنْهَكُمَا عَن تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ وَأَقُل لَّكُمَا إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمَا عَدُوٌّ مُّبِينٌ

Kemudian Tuhan mereka menyeru mereka: "Bukankah Aku telah melarang kamu berdua dari pohon kayu itu dan Aku katakan kepadamu: "Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi kamu berdua?"

Surah al-A'raaf ayat 22


3. Allah berbicara kepada malaikat Jibril AS.

Disebutkan di dalam sahih al-Bukhari tentang berbicaranya Allah SWT kepada Jibril:

Sesungguhnya Allah bila mencintai seorang hamba, Dia akan berseru kepada Jibril:

"Sesungguhnya Allah mencintai si Fulan, maka cintailah dia"

Maka Jibril pun mencintainya. Kemudian Jibril berseru kepada penduduk langit bahawa sesungguhnya Allah telah mencintai si Fulan, maka cintailah dia, maka dia pun dicintai oleh penduduk langit, sehingga orang itu pun diterima di atas bumi.

Malaikat mendengar ucapan Tuhan mereka ketika Dia berbicara sebagaimana disebutkan dalam kitab Sahih al-Bukhari dari Abu Hurairah yang sampai kepada Nabi SAW:

Apabila Allah telah memberi keputusan di langit, maka malaikat akan memukulkan sayap-sayapnya sebagai tanda ketundukan kepada firman-Nya bagaikan suara rantai di atas batu licin. Apabila rasa takut dari hati mereka telah hilang, (malaikat yang lain) bertanya: "Apa yang dikatakan oleh Tuhan kalian?" Mereka menjawab: "(Perkataan) yang benar dan Dia Maha Tinggi dan Maha Besar."

Hadis di atas kata Imam al-Bukhari ialah sebagai tafsir kepada firman Allah SWT; surah Saba' ayat 23:

وَلَا تَنفَعُ الشَّفَاعَةُ عِندَهُ إِلَّا لِمَنْ أَذِنَ لَهُ ۚ حَتَّىٰ إِذَا فُزِّعَ عَن قُلُوبِهِمْ قَالُوا مَاذَا قَالَ رَبُّكُمْ ۖ قَالُوا الْحَقَّ ۖ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْكَبِيرُ

Dan tiadalah berguna syafa'at di sisi Allah melainkan bagi orang yang telah diizinkan-Nya memperoleh syafa'at itu, sehingga apabila telah dihilangkan ketakutan dari hati mereka, mereka berkata: "Apakah yang telah difirmankan oleh Tuhanmu?" Mereka menjawab: "(Perkataan) yang benar", dan Dia-lah Yang Maha Tinggi lagi Maha Besar.


4. Dalil suara Allah bukan suara makhluk.

Hadis yang diriwayatkan oleh al-Bukhari iaitu:

Daripada Abdullah bin Unais kata beliau: Aku mendengar Nabi s.a.w bersabda: Allah akan menghimpun hamba-hambaNya lalu Dia menyeru mereka dengan suara yang didengari dari jauh seperti mana didengari dari dekat: "Aku lah Raja Akulah yang akan membalas segala amalan".

Imam al-Bukhari berkata: "Hadis ini adalah dalil bahawa suara Allah tidak sama dengan suara makhluk kerana suara Allah SWT didengar dari jauh sebagaimana juga didengar dari dekat dan bahawa para malaikat merasa takut pada suara-Nya - (Khalqu Af'alul Ibad, hlm. 149)

Allah SWT berbicara dengan suara yang sama sekali tidak sama dengan suara makhluk sebagaimana dalam hadis yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dari Abu Sa'id al-Khudri RA berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda:

Allah berfirman: "Wahai Adam" lalu Adam menjawab: "Kami memenuhi panggilan-Mu dan dengan penuh suka cita". Lalu Dia berseru dengan suara: "Sesungguhnya Allah memerintahkan kamu untuk mengeluarkan segolongan dari umatmu untuk menuju neraka."

Wallahu'alam.

Ikmal Bin Johari
27 Oktober 2010/19 Zulkaedah
Kampung Baru, Kuala Lumpur

0 Teguran:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More