18 September 2011

Apabila Mahar Tidak Mengikuti Sunnah...

[ULASAN] Mahar Ikut Sunnah, Majlis Ikut Nafsu

Salam,

1- Ramai orang cuba untuk mengikut sunnah dalam persoalan mahar, tetapi mereka tersilap dalam memahami sunnah Nabi.


- Gambar Hiasan -

2- Kata Nabi:
خير الصداق أيسره
«Sebaik-baik mahar ialah yang paling mudah» [Al-Mustadrak/ 2742, disahihkan oleh Al-Hakim dan dipersetujuï oleh Az-Zahabiy. Disahihkan oleh Al-Albaniy]

3- Hadis ini menjadi hujah mereka bahawa mahar hendaklah direndahkan, agar perkahwinan tersebut menjadi perkahwinan yang menurut sunnah.

4- Namun, mereka terlepas pandang suatu hadis yang hampir sama bunyinya:
خير النكاح أيسره
«Sebaik-baik perkahwinan ialah yang paling mudah» [Abi Dawud/ 2117, disahihkan oleh Al-Albaniy]

5- Adakah menjadi sunnah Muhammad apabila pihak lelaki merendahkan mahar menjadi serendah-rendahnya, tetapi menghabiskan beribu-ribu untuk perbelanjaan perkahwinan yang lain? Tidak!

6- Mahar yang rendah, ialah apabila seseorang bapa ingin mengahwinkan anak perempuannya dengan seseorang lelaki, tetapi lelaki itu ialah seorang yang tidak mampu.

7- Justeru, kerana lelaki itu baik agamanya, baik juga akhlaqnya, maka bapa itu merendahkan maharnya – menjadi serendah-rendahnya – sehingga mampu dibayar oleh lelaki itu.

8- Inilah yang menjadi sunnah dalam merendahkan mahar!

9- Justeru, perkahwinan tersebut akan menjadi suatu perkahwinan yang sangat mudah, cepat dan ringkas.

10- Perkahwinan – dengan merendahkan mahar – itu, ialah perkahwinan yang tiada kos lain, berbeza dengan perkahwinan pada hari ini yang terlalu jauh daripada sunnah Muhammad!

11- Ini kerana, perkahwinan – dengan merendahkan mahar – itu, tiada majlis pertunangan, tiada hantaran pertunangan, tiada pakaian pengantin, tiada pakaian sedondon keluarga pengantin, tiada hantaran perkahwinan, tiada kad jemputan perkahwinan, tiada kos katering atau kenduri kahwin, tiada kos sewa khemah atau kerusi meja, tiada kos fotografi, tiada kos audio-video perkahwinan, tiada kos lain langsung!

12- Bagi lelaki yang mampu pula, mereka hendaklah membayar mahar yang lebih tinggi, dan merendahkan kos perkahwinan yang lain.

13- Tidakkah mereka membaca kalam Allah:
وَآتُوا النِّسَاءَ صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً
«Dan berikanlah wanita-wanita itu mahar mereka sebagai hadiah» [An-Nisa’: 4]

14- Berapa ramai orang telah menzalimi wanita, apabila mereka merendahkan bayaran mahar untuk mereka, tetapi mereka meninggikan segala kos lain perkahwinan!

15- Berapa ramai orang telah menzalimi pemuda yang ingin berkahwin, apabila mereka mengenakan pelbagai kos yang tiada dalam agama!

16- Berapa ramai lelaki yang teraniaya, apabila mereka terpaksa berhutang semata-mata untuk berkahwin!

17- Berapa ramai ibu bapa yang menjadi papa, apabila inginkan kemeriahan perkahwinan anak mereka!

18- Wahai jiwa yang cintakan sunnah rasul, semaklah perkahwinan anda – atau anak-anak anda – adakah ia menepati sunnah!

19- Wahai lelaki yang ingin berkahwin, hapuskanlah segala kos lain dalam perkahwinan itu, dan tinggikanlah mahar untuk wanita sebagai gantinya.

20- Wahai bapa kepada wanita, jika anda berjumpa lelaki yang tidak mampu untuk berkahwin, sedangkan agamanya baik dan akhlaqnya baik, maka kahwinkanlah anak perempuan anda dengannya, dengan mahar yang rendah – yang mampu dibayar oleh lelaki itu – tanpa sebarang kos lain untuk perkahwinan.

21- Tidakkah anda membaca kata-kata Nabi ini?
إن خير دينكم أيسره، إن خير دينكم أيسره
«Sesungguhnya sebaik-baik agama kamu ialah yang paling mudah, sesungguhnya sebaik-baik agama kamu ialah yang paling mudah» [Ahmad/ 15978, dihasankan oleh Al-Arna’ut. Al-Albaniy menghasankannya dalam Sahih Al-Adabu l-Mufrad]

22- Maka pilihlah as-sunnah as-sahihah, atau nafsu anda!


WaLlahu a`lam.

Ditulis oleh Mohd `Adlan Bin Mohd Shariffuddin
18/09/2011 00:57H

0 Teguran:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More